Persoonlijke cadeaus zijn extra waardevol

Minder zooi, meer mooi

De huidige generatie vind de geldelijke waarde van een cadeau niet meer zo heel belangrijk, maar wél de moeite die erin gestoken is. Tegenwoordig hechten we minder waarde aan 'spullen' en meer aan ervaringen en herinneringen. En dat is een hele mooie trend!

Niet alleen voor de buitenwereld

We worden op dit moment wel een weggezet als narcistisch door ouderen: alleen maar selfies maken, mooie plaatjes voor de buitenwereld, pas je eten opeten als je er een schitterende instagram foto van hebt gemaakt. En ook op het hebben van alleen maar duurdere telefoons, kleding en gadgets. Maar als je goed kijkt, is dat helemaal niet zo.

Hipster?

Ja, we willen graag een mooi vormgegeven Mac computer, of een dure designer jeans. Maar tegenwoordig wordt er meer waarde gehecht aan het feit of die dure dingen dan ook lang meegaan. Geen consumptiemaatschappij meer, waarin we iets kopen en de volgende maand weggooien, maar eerder iets goeds en moois kopen (en dan meestal dus duurder) dat heel lang meegaat. Liever een kledingkast met 6 kledingsets die allemaal goed staan, wat gekost hebben, en je uiterlijk complimenteren, dan een uitpuilende kast met 30 T-shirts van een tientje, die allemaal 'meh' zijn. Minimalistisch, goede spullen die lang mee gaan, zijn het waard om meer geld aan uit te geven.

Een herinnering is meer waard dan geld

Als jonge ouder ken je het ondertussen wel: Visite komt langs, en brengt voor je kind een felgekleurd, plastic speeltje mee. Je kind gaat logeren bij opa en oma, en komt terug met een een paar prullen van de Action. Je huis wordt stukje bij beetje voller met 'rommel' van plastic en je kind speelt er amper mee. Ik werd er zelf gek van, en vroeg met verjaardagen van de kinderen eerder om ervaringen, zoals een dagje naar de dierentuin met opa en oma als cadeau. Of (heel saai) geld, om te sparen voor een wat duurder, kwalitatief cadeau. Eén cadeau, in plaats van 15 losse autootjes. Less is more!

making-memories-cadeautjejpg

Millenials gaan voor ervaringen

Meer dan de helft van deze generatie spaart zijn geld op voor ervaringen, zoals een verre reis voor een paar weken, andere culturen proeven en weg van het 'drukke leven'. Daar hoort bij dat je dus minder geld uitgeeft aan wonen (in een kleiner huis), dat je wellicht een auto deelt met vrienden en consumindert.

Betekenisvol cadeau

Deze filosofie gaat ook door in onze manier van cadeaus geven. Daarin willen we aandacht terugvinden, waarbij de ontvanger geel duidelijk ziet dat er moeite gedaan is. We zijn de wegwerpmaatschappij meer dan zat, dus kies een verantwoord cadeau uit. Een nieuwe baby? Kies dan geen plastic spul uit China, maar een mooie luiertas in de stijl die mama mooi vindt, misschien met een persoonlijke borduring? Een duurder cadeau misschien, maar doe het dan met een groepje samen. Of een sieraad met de namen van mama's kinderen erin verwerkt, met de hand gemaakt voor haar. En wat te denken van een boekje bonnen, met mooie handlettering, voor avondjes oppassen! Kost niets, behalve de moeite, en de nieuwe moeder zal het na een tijdje hard nodig hebben.